- Interaksi mengeratkan perhubungan guru dengan murid-muridnya dalam bilik darjah.
- Membolehkan guru memotivasi murid-murid supaya menimbulkan minat dan perhatian mereka terhadap aktiviti pengajaran dan pembelajaran.
- Melalui interaksi dengan bahan pelajar, guru dapat menyampaikan pelajarannya dengan berkesan.
Friday, March 13, 2020
KEPENTINGAN INTERAKSI DALAM BILIK DARJAH ( AINA NADIA BT JAMAL )
KOMUNIKASI DALAM BILIK DARJAH ( NUR KALYISAH BT RIKZAN SHAH )
Komunikasi merupakan sebuah proses dimana manusia menghantar dan
menerima maklumat serta berkongsi idea mahupun perasaan.
Terdapat 3 jenis komunikasi di dalam bilik darjah
Ø
Komunikasi Lisan ( komunikasi dengan
kata-kata)
Ø
Komunikasi bukan verbal ( komunikasi
bukan lisan )
Ø
Komunikasi bertulis ( komunikasi
melalui penulisan )
KOMUNIKASI LISAN
Komunikasi merupakan sebuah proses dimana manusia menghantar dan
menerima maklumat serta berkongsi idea mahupun perasaan.
Terdapat 3 jenis komunikasi di dalam bilik darjah
Ø
Komunikasi Lisan ( komunikasi dengan
kata-kata)
Ø
Komunikasi bukan verbal ( komunikasi
bukan lisan )
Ø
Komunikasi bertulis ( komunikasi
melalui penulisan )
KOMUNIKASI LISAN
Ø
Komunikasi lisan merupakan proses
komunikasi yang menggunakan percakapan yang menyampaikan maklumat kepada
penerima.
KOMUNIKASI BUKAN VERBAL
Ø
Komunikasi bukan lisan merupakan faktor
penting yang membentuk keseluruhan pada komunikasi.
KOMUNIKASI BERTULIS
GAYA
- Pengetahuan tatabahasa dan keupayaan menggunakan perkataan yang tepat dan sesuai serta olahan bahasa yang menarik dapat menghasilkan penulisan yang berkesan.
LARAS
- Penggunaan bahasa mengikut
bidang-bidang yang tertentu dan berdasarkan konteks dan situasi yang tertentu.
Pengolahan yang baik melibatkan penggunaan bahan.
PENGOLAHAN
- Menggunakan format dan bentuk
penulisan yang ringkas , padat , mengalir, bersinambungan dan bertaut.
Subscribe to:
Posts (Atom)